یک لیوان آب‌پرتقال یا یک میوه پرتقال؟ کدام یک برای سلامتی مفیدترند؟ محققان در دانشگاه آونهایم (Hohenheim) به این سوال پاسخ داده اند. بر طبق یافته های آنها: آب پرتقال یک شگفتی در تغذیه و در مقایسه با میوه پرتقال برای سلامتی سودمندتر است.

اول اینکه خوب است بدانیم پرتقال منبعی از مواد مغذی مانند کاروتینوئیدها (این مواد در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش ویژه ای را ایفا می کنند) و فلاونوئیدها (سبب کندشدن فرایند کاهش توانایی مغز در اثر افزایش سن می شود) است. دومین ویژگی مربوط میشود به کاهش خطر بروز سرطان و همچنین بیماری های قلبی و عروقی. البته این آثار زمانی به بهترین شکل حاصل میشود که پرتقال بصورت یک میوه تازه مصرف شود. جهت سنجش اعتبار این فرضیه که کدام یک مفیدترند، گروهی از محققان دانشگاه آونهایم با رهبری پروفسور کارل، به بررسی و آنالیز پرتقال در شرایط مختلف مانند تکه های میوه تازه، پوره پرتقال، میوه فشرده شده (همانند کنسانتره) و پاستوریزه شده ( جهت افزایش ماندگاری) پرداختند.

بر اساس تجزیه و تحلیلی که از مواد جزء تشکیل دهنده به عمل آمد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که: بدن انسان به طور آشکارا مواد مورد نیاز خود را از طریق آب پرتقال به نحو مؤثرتری، نسبت به میوه تازه و کامل پرتقال جذب میکند. آنها میزان کاروتینوئید و ویتامین C را در آبمیوه پاستوریزه شده کمی کمتر یافتند که دلیل آن هم تنها اعمال حرارت جهت تاخیر در فساد محصول بوده است. با اینحال اثر حضور آنها در بدن با مصرف آبمیوه، بهبود یافته است. به عبارت دیگر هر چند آب میوه حاوی مقادیر پایین‌تری از مواد مورد نیاز بدن است، اما بدن انسان جذب کاروتینوئیدها و ویتامین C را از طریق آب پرتقال بهتر و کامل تر انجام میدهد. بر اساس تحقیقات آنها، این موضوع احتمالا به دلیل وجود فیبر در پالپ میوه و مواد سفید رنگ زیر پوست میوه است که در زمان مصرف میوه تازه وارد بدن میشوند، اما در آب میوه به مقدار بسیار کمتری موجود می‌باشند.

بر اساس این تحقیق، فواید آب پرتقال برای سلامتی بیشتر از میوه پرتقال است.

منبع: نشریه کشاورزی و شیمی غذایی دانشگاه آونهایم (Hohenheim)